bio-forum.pl

Dryopteris carthusiana/D. remota- pomoc

bez logowania - można przeglądać
paprotniki

od sie.2010

1. Dryopteris carthusiana/D. remota- pomoc
Dryopteris
Dryopteris
Dryopteris

Witam, Jestem studentem I roku Biologii. Głównie interesuję się zoologią, dlatego moja wiedza botaniczna nie jest zbyt rozległa (co nie oznacza, że nie chcę jej poszerzac). Do skompletowania zielnika potrzebuję dwóch gatunków z rodzaju Dryopteris. D. carthusiana oraz D. remota. Byłem wczoraj na poszukiwaniach w okolicach Buczkowic i szlaku na Skrzyczne. Nie sądziłem, że oznaczanie przysporzy mi aż tylu problemów. Próbuję oznaczac wg. Rutkowskiego. Czy mógłby mi ktoś polecic jakieś stanowiska tych dwóch gatunków (oraz A. ruta-muraria) w województwie Śląskim (możliwie najbliżej Katowic)?

Zrobiłem kilka zdjęc, czy dobrze udało mi się oznaczyc D. remota?

Z góry dziękuję i pozdrawiam,

Mariusz Simka

od cze.2009

2. Dryopteris carthusiana/D. remota- pomoc

Paproć na zdjęciach to Dryopteris dilatata. Jest tylko jedno miejsce w województwie śląskim gdzie niedaleko siebie rosną Dryopteris carthusiana, Dryopteris remota i Asplenium ruta-muraria które polecam odwiedzić. Tym miejscem jest trasa w Beskidzie Małym z Wielkiej Puszczy na Przełęcz Kocierską do Kocierza Górnego. Jeśli chodzi o Dryopteris remota to polecam mój artykuł z 54 numeru "Przyrody Górnego Śląska". Gatunek jest słabo rozpoznawalny w Polsce więc najlepiej jest pod tym kątem odwiedzić chorzowski zielnik naukowy gdzie znajdują się moje zbiory zielnikowe tego gatunku.

od sie.2010

3. Dryopteris carthusiana/D. remota- pomoc

Serdecznie dziękuję za odpowiedź. Już napisałem do zielnika z zapytaniem o możliwośc skorzystania ze zbiorów, gorzej będzie z artykułem. Ostatnio jak byłem na Jagiellońskiej to biblioteka okazała się nieczynna. W przyszłym tygodniu postaram się wyruszyc w stronę Wielkiej puszczy. Mam nadzieję że uda mi się odnaleźc potrzebne gatunki.

Pozdrawiam, Mariusz Simka

od cze.2010