bio-forum.pl

GWIAZDOSZ - ale jaki??

bez logowania - można przeglądać
∗0↓0 #11↓11

od mar.2006

1. GWIAZDOSZ - ale jaki??

31. 03. 2006 zrobiłem foto, które mi się jakoś dziwnie "skadrowało".

Pomyślałem sobie oglądając je dzisiaj, że to opatrzność....... B.....:-)

Postanowiłem dzisiaj jeszcze raz odwiedzić to stanowisko, oto one:

A znalazłem 1 suszek obok drzewka:

.... i 2 następne w środku:

Wszystkie 3 owocniki miały 4 ramiona, a na kilku (wielu) końcówkach rozdwojenia.

Gwiazdosz był moim marzeniem (po czarce, purchawicy olbrzymiej, smardzach i WSZYSTKICH SZYSZKÓWKACH, została tylko do zrealizowania GRZYBÓWKA TRZCINOWA:-)

Czy to jest GWIAZDOSZ PRĄŻKOWANY (Geastrum striatum), czy jakis inny...

Proszę o pomoc i sugestie!!!!!!

od sie.2002

2. GWIAZDOSZ - ale jaki??
6.maj.06 21:50
Piotr Perz "pimpek"

Wpiszę się, żeby miał choć satysfakcję, że będę pierwszy.

Nie znam się na gwiazdoszach, ale Ania i Marek strasznie się ucieszą i na pewno Ci pomogą :)

od kwi.2001

3. GWIAZDOSZ - ale jaki??

całkiem nieźle zachowany po zimie

do oznaczenia gwiazdosza trzeba by go zobaczyć z profilu (kwestia ewentualnej szyjki na której może być umieszczona "bańka" tj. endoperydium)

trzeba by też popatrzeć od spodu - czy pod ramionami jest tarczka, miseczka, z najbardziej zewnętrznej części egzoperydium

przy założeniu (niekoniecznie prawdziwym) że 1) nie ma szyjki pod endoperydium 2) nie ma tarczki wokół ujścia zarodników 3) cechy wokół perystomu i perystomu nie są zatarte przez zimę

dochodzi się w kluczu

grzyby.pl

do bezszyjkowych, z frędzlastym, nieustrukturyzowanym perystomem

np. do G. rufescens

ale to bez dodatkowych informacji o których piszę, jest wróżeniem z fusów

pomocne jest też określenie wielkości i ornamentacji zarodników, bo są różnice pomiędzy gatunkami

od mar.2006

4. GWIAZDOSZ - ale jaki??

Tak, zdziwiłem się bardzo tym STANEM zachowania, wszystkie 3 sztuki były w podobnej kondycji, czyli SUPER stanie.