Pomyślałem sobie oglądając je dzisiaj, że to opatrzność....... B.....:-)
Postanowiłem dzisiaj jeszcze raz odwiedzić to stanowisko, oto one:
A znalazłem 1 suszek obok drzewka:
Wszystkie 3 owocniki miały 4 ramiona, a na kilku (wielu) końcówkach rozdwojenia.
Gwiazdosz był moim marzeniem (po czarce, purchawicy olbrzymiej, smardzach i WSZYSTKICH SZYSZKÓWKACH, została tylko do zrealizowania GRZYBÓWKA TRZCINOWA:-)
Czy to jest GWIAZDOSZ PRĄŻKOWANY (Geastrum striatum), czy jakis inny...
Proszę o pomoc i sugestie!!!!!!
Wpiszę się, żeby miał choć satysfakcję, że będę pierwszy.
Nie znam się na gwiazdoszach, ale Ania i Marek strasznie się ucieszą i na pewno Ci pomogą :)
całkiem nieźle zachowany po zimie
do oznaczenia gwiazdosza trzeba by go zobaczyć z profilu (kwestia ewentualnej szyjki na której może być umieszczona "bańka" tj. endoperydium)
trzeba by też popatrzeć od spodu - czy pod ramionami jest tarczka, miseczka, z najbardziej zewnętrznej części egzoperydium
przy założeniu (niekoniecznie prawdziwym) że 1) nie ma szyjki pod endoperydium 2) nie ma tarczki wokół ujścia zarodników 3) cechy wokół perystomu i perystomu nie są zatarte przez zimę
dochodzi się w kluczu
do bezszyjkowych, z frędzlastym, nieustrukturyzowanym perystomem
np. do G. rufescens
ale to bez dodatkowych informacji o których piszę, jest wróżeniem z fusów
pomocne jest też określenie wielkości i ornamentacji zarodników, bo są różnice pomiędzy gatunkami
Tak, zdziwiłem się bardzo tym STANEM zachowania, wszystkie 3 sztuki były w podobnej kondycji, czyli SUPER stanie.
Daję 3 inne fotki, może coś pomogą. A tak nawiasem mówiąc, jednego OSOBNIKA "po cichu" do domciu przywiozłem, zrobiłem to dla nauki.
Wszystkie baaaaaaardzo mocno jeszcze "pyliły".
Na glebie - pod tym gwiazdoszu poza drzewkiem, była biała "niby grzybnia" o rozmiarach ok 15 - 20 cm. Może coś mi się tam świeżego na jesień urodzi:-)
Rozmiary "główki": 38x35, wys. 24 mm. Pozostałe dwie - podobna wielkość.