Czy prezentowany poniżej grzyb to żagwica listkowata? Czy przedstawione fotografie pozwolą na rozpoznanie?
Nie mam doświadczenia z żagwicą listkowatą i żagwią wielogłową, bo poza zejściowym owocnikiem jednej z nich nie spotkałam jeszcze, do wczoraj, owocników w pełni rozwoju.
Obserwuję zdjęcia pod kątem "kapelusze o bocznym trzonie" lub "kapelusze centralnie wyrastające na cienkich rozgałęzieniach drugiego rzędu", jeśli zdjęcia za mało oddają cechy, podjadę tam raz jeszcze jutro dla uzupełnienia fotografii.
Jako, że oba gatunki są gatunkami chronionymi, nie uszczknęłam ani kawałka dla zbadania smaku lub ciemnienia.
(wypowiedź edytowana przez topazzz 22. października. 2009)
Jaki miała hymenofor?
Jutro podam wyczerpującą odpowiedź na to pytanie:-)
Basiu, podstawowa kluczowa różnica makro między żagwicą listkowatą a żagwią wielogłową: u żagwicy trzony są boczne (owocniki łopatowate, liściowate, wachlarzowate), wyrastające z krzakowato rozgałęzionego trzonu głównego, a u żagwi wielogłowej trzony poszczególnych kapeluszy są centralne.
Czyli jeśli chodzi o te dwa gatunki, to Twoje zdjęcia mówią "Żagwica listkowata".
U żagwicy hymenofor po uciśnięciu nie ciemnieje, a u żagwi i wachlarzowca będzie ciemniał.
Moim zdaniem z czystym sumieniem możesz go nie tylko pouciskać, lecz nawet uszczknąć kawałek, żeby powąchać, pooglądać, pofocić hymenofor, potraktować KOH. Pobranie kawałka owocnika takiego jednorocznego nadrzewnego (nawet jeśli gatunek chroniony) w żaden sposób nie zagrozi stanowisku. Właściwy grzyb jest w drzewie, a to na zewnątrz to tylko pokazówka;-)
Paulo, dziękuję!:-)))
Mam obserwacje z dzisiaj - hymenofor nie ciemnieje po uciśnięciu, wiem to, bo rzeczywiście dziś ucięłam kawałeczek, żeby się o tym przekonać:-)
Mam fotografie tego kawałeczka, mam foto hymenoforu, wiem z całą pewnością, po obserwacjach ma owocniku, że poszczególne kapelusiki mają boczne trzony:-)
Tak bardzo się cieszę, że coraz więcej zebranych cech wskazuje na żagwicę listkowatą:-))):-)))