1. Jak dokładnie mierzyć takie maleństwa?
2. Pytanie o ogólną jakość, kamera 2MP?
3. Czy balans bieli w takich kamerkach ciężko ustawić, bo zawsze mam zielonkawo albo niebieskawo itp?
4. W okół środka widać jaśniejszą- nierównomiernie otoczkę, co to?
1. [bf#7223]
2-4 - liczę na odpowiedź panów z doświadczeniem życiowym w tej materii;-))
Natomiast, to, co ja mogę powiedzieć, to to, że najprawdopodobnije mikroskopowałeś domniemany Coprinus micaceus i mitrokształtne zarodniki potwierdzają, że to on:-))))
Przyszedł czas na pomiar. Zarodniki czernidłaka błyszczącego prawie mieszczą się w normie:-), czy dobrze "wykalibrowałem"?
to są zarodniki grzybka z wątku [bf#208193]
CO TO JEST?
na 400X widać zarodniki w roztworze (chyba że to jakieś farfocle, bo nie jest na nie wyostrzone)
X400 i X1000 - za grube preparaty - ten przezroczysty glut wygląda na pęczek cystyd. Wstawiaj fotografie macro gatunku, który oglądasz lub pisz jego nazwę lub link do wątku, w którym go prezentujesz. Będzie wiadomo, co powinieneś zobaczyć:-))
Po nakryciu szkiełkiem nakrywkowym preparatu i wstępnym zerknięciu co widać - sprobuj delikatnie docisnąć szkiełko - powinno to dać cieńszą "obserwowalną warstwę";-)
Szukam cystyd, coś mi nie idzie za dobrze, myślę że
1. Nie wiem gdzie szukać
2. Źle robię preparat
Namaczam lekko blaszkę z suszka, zcinam ostrze jak najcieniej się uda równolegle do krawędzi ostrza, oglądam w wodzie.
Czy da się uzyskać preparat, na którym widać bok blaszki?
Proszę o podpowiedzi, choć pytania pewnie głupie;-))
Ja zazwyczaj nie namaczam, tylko ułamuję kawałek blaszki z ostrzem:-)
Według mnie na żadnym zdjeciu nie masz ostrza blaszki tylko powierzchnię cięcia (do obserwacji pleurocystyd) i to co widać zarówno u domniemanej Agrocybe, jak i u Inocybe to pleurocystydy (w czerwonych ramkach).
Po co Ci bok blaszki??? Możesz wykonać cięcie pionowe od góry kapelusza przez blaszki - uzyskasz wtedy "grzebieniasty placek" z warstwami:
skórka kapelusza, miąższ, blaszki (boki, trama - wnętrze - blaszki i na dole ostrze blaszki).
Obniż kondensor w mikroskopie - powinien zniknąć jasny pierścień.
Zrobiłem dziś kolejną sesję. Domniemana agrocybe to chyba jakiś "bezcystydowiec":-). Problem chyba jest w odpowiednim przygotowaniu preparatu. Mam jeszcze więcej niż dwie połówki, blaszki suszkowi się bardzo pofałdowały, jeszcze poszukam. Zamówiłem odczynniki, w przyszłym tygodniu powinny dotrzeć:-).
1:
To jest zimówka aksamitnotrzonowa. Coś znalazłem, ale co i gdzie to pisał nie będę (bo pewnie nie wiem, dzisiaj już sie uśmiałem ze swoich prób identyfikacji), lepiej będzie jak zapytam co to? (mniej więcej, do szczegółów, myślę że jeszcze daleko)
2:
Otoczka wciąż mi towarzyszy. Jeszcze popróbuję.
(wypowiedź edytowana przez kiruch 30. października. 2008)
Krzysztof, na 1 ciągle nie ma widocznego ostrza blaszki tylko jakiś inny obraz. Może podeślij mi jakiś fragment z tego, co Ci zostało, to zobaczę co w ogóle widać.
Na pozostałych "strzępki z środka blaszki - nie "do użytku" diagnostycznego w tym przypadku.
Wydaje mi się, że jest problem z interpretacją "ułożenia obrazu blaszki".
Dziś zrobiłem kolejne zdjęcia, bokówki białej. Co widać na zdjęciach? (celowałem jak zwykle w ostrze)
To jest drobnołuszczak czarnoostrzowy, obraz uzyskałem bez problemu, z tego co wyczytałem powinny to być młode cystydy:
8dc
Jeszcze pytanie dotyczące sprzętu. Jaki wpływ na obraz ma matówka? Czy matówka to szkiełko między źródłem światła a kondensorem? Jeśli tak, to raczej jej nie mam.
Czym rozcieńczyć zbyt gęsty olejek imersyjny?
Ile powinien kosztować olejek? (jaka jest przystępna cena)
Gdzie go kupić?
Zakupiłem tutaj:
http://deltaoptical.pl/blizej_zycia/olejek-immersyjny,d631.html[deltaoptical.pl]... a ja ma pytanie gdzie zakupić błękit anilinowy?
Sprawdzałeś tu?
Właśnie mają mieć dopiero pod koniec października. Ktoś wykupił hurtowo:-)
Ale chyba poczekam bo cena była ok.
Mam nadzieję, że pytanie będzie zrozumiałe :)
Czy ustawiając oświetlenie Koehlera dla obiektywu 100x/1. 25, powinno dać się tak przymknąć przysłonę w oświetlaczu, aby jej krawędzie były widoczne w okularze? (żeby ustawić ostry jej obraz)
Dla 40x/0. 65 da się tak domknąć, ale dla 100x nie. Zastanawiam się, czy tak ma być czy oświetlacz ma wadliwą przysłonę.
Jeśli jednak tak ma być, to jak ustawić optymalne oświetlenie dla obiektywu 100x?
Ja u siebie zauważyłam, że lepiej nic nie zmieniać w obu przysłonach po zmianie z 40 na 100x. Po prostu lepiej widać, jak się pod setką nie ustawia Koehlera, czyli przysłona polowa jest nieco zdecentrowana, otwarta tak jak do 40, aperturowej też nie tykam. Aha, patrząc w źrenicę obiektywu przez okular, faktycznie krawędź przysłony jest słabo widoczna, ale z okularem pomocniczym można ją w miarę precyzyjnie ustawić.
Patrząc przez okular (przy 100x) nie widzę ani kawałka krawędzi przysłony, chodzi mi o to, czy tak ma być, czy przysłona oświetlacza po prostu nie domyka się jak powinna?
Co to okular pomocniczy?
no dobra, a jak otwierasz/ zamykasz to widzisz, że się zmienia wielkość otworu przysłony aperturowej?
a jak kręcisz pokrętłem przysłony polowej?
okular pomocniczy:
wkłada się go w miejsce okularu i wysuwając górną część łapiemy ostrość na przysłony, no i można precyzyjnie otworzyć aperturę tyle ile nam pasuje.
(wypowiedź edytowana przez wink 29. stycznia. 2016)
Czym bym nie kręcił (przy obiektywie 100) nic się nie zmienia, brak zakresu, w tym problem.
skoro obydwie przysłony działają na innych obiektywach, to znaczy, że coś jest nie tak z setką, patrzyłeś pod światło na soczewki?
Miałem taką teorię: im większe powiększenie obiektywu, tym bardziej trzeba przymknąć przysłonę oświetlacza. Wygląda na to, że ta przysłona po prostu nie domyka się wystarczająco do pracy z obiektywem 100x. Rozebrałem oświetlacz, spodziewałem się, że da się to jakoś wyregulować. Jednak aby przysłona domykała się bardziej, potrzeba ingerencji mini-ślusarskiej. Po pierwsze nie jestem całkiem pewien, czy ta ingerencja przyniesie oczekiwany rezultat, po drugie skutki są nieodwracalne. Dla tego pytam, czy prawidłowo podchodzę do ustawienia oświetlenia i czy w ogóle dobrze to rozumiem. Obawiam się również, że jest duże prawdopodobieństwo zepsucia czegoś przy okazji :)
Dobrze kombinuję? Czy lepiej nic już nie ruszać?
No tak, do większego powiększenia zmniejsza się przysłonę polową i zwiększa aperturową.
Oj, to faktycznie polowa się nie domyka. Ja bym pokombinowała, z wyczuciem oczywiście. A może listki się zapiekły i trzeba nasmarować?
Jako tako zrobione, obyło się bez piłowania. Przesunąłem ręcznie wszystkie listki tak, aby były wstępnie nieco przymknięte i skręciłem całość tak, żeby to był stan wyjściowy na pokrętle, zyskując przez to dodatkowy ruch na końcu przy minimalnym otworze. Domyka się, ale trochę na siłę, aż cała przysłona się wygina, taki trochę chiński szajs :)
Kupiłem używany obiektyw PLAN 100x (no name) do mikroskopu typu Evolution 100. Po założeniu obraz spod tego obiektywu jest fatalny, zdeformowany, jakby widziany przez pływający olejek, nie płaski, i powiększenie na oko ca najmniej 2x mniejsze. W momencie w którym coś widać, odległość od soczewki do szkiełka jest dość duża. Kropla olejku jest mocno rozciągnięta między soczewką a szkiełkiem, na oko sporo ponad milimetr.
To może tak zapytam. Czy obiektyw do teoretycznie pasującego zestawu po prostu się zakręca i ogląda czy bywają potrzebne jakieś dodatkowe zabiegi?
Zrobiłem fotki jednym i drugim obiektywem "na sucho", bez olejku, oba oczywiście 100x. Opisywany wcześniej Plan łapie ostrość wyraźnie wyżej nad szkiełkiem od mojego poprzedniego achro. Różnica w uzyskanym powiększeniu ogromna. Zniekształcenie obrazu obserwowanego przez olejek pewnie jest spowodowane jego grubą warstwą między szkiełkiem a soczewką. Tylko skąd taka różnica w powiększeniu i co myśleć o obrazie z imersją?
Może odkleiła się soczewka czołowa? Jak wygląda na zbliżeniu "od frontu"?
Dobrze widzę, że soczewka jest cofnięta w stosunku o krawędzi obudowy?
To wg mnie albo brakuje pierwszej soczewki, albo część układu optycznego została "wduszona" w głąb obudowy. Wszystkie setki które widziałem miały soczewkę równo z krawędzią. Nie pasuje mi też duża średnica soczewki. A może ktoś wsadził optykę 40x w obudowę 100x??
Jak powinno się czyścić setkę po imersji?
Dotknąć delikatnie soczewki (okolice) nasączonym papierem? Przytrzymać ręcznik papierowy i lekko przetrzeć obracając-poruszając palcem? Śmiało czy szczególnie jakoś ostrożnie? Czy bardzo można zaszkodzić niewłaściwie czyszcząc?
Do tej pory czyściłem nawilżonym w spirytusie papierem/ręcznikiem, przytykając na środku i lekko obracając palcem. Po może dość długim czasowo, ale bardzo mało intensywnym używaniu, w chińskim obiektywie obraz stał się całkiem rozmazany. Nie chciałbym zniszczyć nowego obiektywu :)
Ja nie czyszczę wcale - nowe olejki syntetyczne w zasadzie nie zasychają. Wyjątek od tej zasady robię, jak mi medium z preparatu wypłynie i upaprze obiektyw: D No i czyszczę co jakiś czas 40x, bo zdarza mi się zagapić i próbować użyć jej do imersji. Zwilżam chusteczkę alkoholem i przecieram niespecjalnie delikatnie.
Ale ja mikroskopowa fleja jestem...
Wszystko robię tak samo.
No proszę, a ja tak źle o sobie myślałam gdy zdarzyło mi się kilka razy 40x w olejek wjechać;-)
Kupował ktoś ostatnio komplet podstawowych odczynników? Mezler, KOH, CB, red kongo może coś jeszcze. Jeśli tak podrzućcie proszę gdzie, za ile i może jakąś listę z zamówienia zrozumiałą dla dostawcy :)
Jak kupowałem niedawno- WARCHEM (www.warchem.pl[warchem.pl]), praktycznie wszystko mają-faktura, porządnie zapakowane, szybko
Melzera to gotowego raczej nie kupisz w jego skład wchodzi wodzian chloralu, zamiennie płyn Lugola w każdej aptece.
Pozostałe CB, CR, KOH kwas mlekowy kupisz tu: legrant.com.pl
po wejściu na stronę (www.warchem.pl[warchem.pl])
w prawym górnym rogu wpisuje się poszukiwany odczynik i wybier wielkość opakowania
Dzięki :) Wiem, że pewnie było, ale zebrane do kupy zamówienie ułatwi mi zakup.
Mniej więcej będzie ok? (proporcje, ilości):
Coś jeszcze warto mieć pod ręką?
WODOROTLENEK POTASU - czysty - 50g WODOROTLENEK POTASU - czysty - 50g opak. 4, 00zł
BŁĘKIT ANILINOWY - wskaźnik - 1g BŁĘKIT ANILINOWY - wskaźnik - 1g opak. 9, 11 zł
CZERWIEŃ KONGO - wskaźnik - 1g CZERWIEŃ KONGO - wskaźnik - 1g opak. 26, 20 zł
WODA AMONIAKALNA 10% (AMONIAK r-r 10%) - czysty - 100ml opak. 3, 86 zł
KWAS MLEKOWY 50% - czysty - 100ml KWAS MLEKOWY 50% - czysty - 100ml opak. 5, 70 zł
WODA DESTYLOWANA - czysta do analiz - 1L WODA DESTYLOWANA - czysta do analiz - 1L opak. 6, 00zł
JODYNA roztwór wodny (PŁYN LUGOLA) - czysta - 100ml 10, 99 zł