Mam dwa przykłady zniknięcia ozorka dębowego, którymi jestem tak zaskoczona, że wręcz nie wiem, co o tym myśleć. Czy spotkaliście się z podobnymi przypadkami zniknięcia ozorka dębowego?
Pierwszy ozorek znaleziony 24 sierpnia, w dniu znalezienia wyglądał tak:
Wczoraj nie było śladu po owocniku. W dniu znalezienia już wyglądał na nieco zmaltretowanego, moim zdaniem nie nadawałby się do konsumpcji, ale cóż, ja widziałam ozorka pierwszy raz w życiu na żywo, może nie mam doświadczenia z tym gatunkiem. Oczywiście, jak wiadomo, ozorek dębowy jest gatunkiem chronionym, zatem wszelkie pozyskiwanie go jest zabronione. Wczoraj nie było śladu po ozorku.
Bardzo mnie ciekawi, jak to można wytłumaczyć, czy one same się "rozpływają", nikną, niczym czernidłaki, albo inne mało trwałe gatunki, czy ktoś im w tym pomaga, człowiek, zwierzę, np. ślimaki? Czy ktoś spotkał podobne przypadki?
Dziś odnotowałam ewidentny przypadek "zniknięcia" ozorka dębowego:- (( ( jako gatunku jadalnego, a ktoś kto się poczęstował tym ozorkiem nie wie - albo wie, ale pomimo tego zbiera - że to gatunek objęty ścisłą ochroną!
Z daleka - Tak było 14 września br.: ---------------------------------A tak dziś:
I z bliska - Tak było 14 września br.: ---------------------------------A tak dziś:
Przejeżdżałam tam, obok tego drzewa [bf#201139], by pobrać owocnik dojrzałego grzybka, sądziłam, że ujrzę ozorka w jego dalszym pięknym rozwoju, a tymczasem....: ( Eh, życie.....: (
Dodam, że podczas moich ostatnich 2, 5 tygodnia jeżdżenia po lasach podobny przypadek wycięcia ozorka spotkałam więcej razy, również w lesie k. Radojewa.
Nadal jednak zagadkę dla mnie stanowią przypadki zniknięcia opisane w pierwszym poście, dlatego, że tam nie widać wcale śladów pozostałości owocnika po ewentualnym wycięciu. Teraz widzę, że może powinnam pogrzebać w miejscu, gdzie rósł ozorek, może dokopałabym się resztek owocnika. Jednak po "normalnym" wycięciu ozorka pozostaje fragment owocnika, jak widać na dzisiejszym przykładzie....