bio-forum.pl

2020-04-28 Jaworzno - rynek, park i coś - część 2

bez logowania - można przeglądać

od cze.2010

1. 2020-04-28 Jaworzno - rynek, park i coś - część 2
8.maj.20 14:53
Piotr Grzegorzek

Teraz jestem przy ulicy Zielona i spoglądam na klon tatarski - Acer tataricum.

Środkiem tego fragmentu parku rosną iglaki. Nie pamiętam, jak je opisywałem w minionych latach, ale teraz wychodzi mi a to, że jest to cyprysik Lawsona - Chamaecyparis lawsoniana.

Idąc w kierunku rynku mijamy sponiewierany przez chińską ćmę żywopłot bukszpanu - Buxus sempervirens. pomiędzy nim pojawia się wiąz górski - Ulmus glabra.

Wchodząc na rynek mijam jedną z odmian klonu zwyczajnego - Acer platanoides.

Oto dwa widoki płyty rynku.

I jeszcze jeden widok kościoła.

A to już okolica Organistówki i barwinek pospolity - Vinca minor.

Oto ponownie ulica Waryńskiego. Tym razem oglądamy szczawika płożącego - Oxalis repens.

A to skraj chodnika na wysokości zburzonego budynku sprzed redakcji. Jesion wyniosły - Fraxinus excelsior nie wszystek umarł.

Na tym terenie kwitnie jeszcze starzec lepki - Senecio viscosus. Zapewne nie zauważył, że była zima.

Ponadto pomiędzy płytkami chodnika wyrasta marchew zwyczajna - Daucus carota.

Schodzimy w dół ulicy św. Barbary.

Oto aktualny stan skupiska jesionów wyniosłych nad ulicą.

A teraz fragment skweru w obrębie Placu Św. Jana. Teraz są tam tulipany.

Pomiędzy nimi wzrok przyciąga botaniczny Tulipa humilis.

Teraz ruszam w dół ulicą Królowej Jadwigi.

W tym momencie zauważam, że rozpoczyna się kwitnienie kasztanowca zwyczajnego - Aesculus hippocastanum.

Oto młode liście platana klonolistnego - Platanus x acerifolia.

Oto kolejne zdjęcie narastającego problemu, jaki jest ten jesion wyniosły - Fraxinus excelsior pod ścianą budynku.

Teraz zerkam w górę ulicy Królowej Jadwigi.

Teraz jestem na przystanku przy Galenie i czekam na autobus. Mając sporo czasu uchwyciłem tutejsze wiele razy fotografowane wierzby - Salix alba "Tristis". One mi się nie nudzą.