Oldi - zwracasz się z pytaniem wprawdzie do Piotrka, ale chyba nie będziesz miał mi za złe, jeśli i ja coś podpowiem...
Chodzi o te guziki basowe - no właśnie... to temat szeroki i jednak na początek zawiły, bo chcąc rozumieć rolę, jaką te guziki spełniają, niezbędne jest zdobycie podstawowej teorii współzależności brzmień wydobywanych akordów, a to wyjaśnia tzw. KOŁO KWINTOWE... znajomość tego koła wymagane jest przy grze akordami na wszystkich instrumentach, ale ma główne odniesienie do akordeonu, bowiem te guziki rozmieszczone są według schematu tego właśnie KOŁA KWINTOWEGO...
Dlaczego to nazywa się koło kwintowe?
Zasada budowania tonacji odbywa się w tonacjach krzyżykowych kwintami w górę, natomiast w tonacjach bemolowych kwintami w dół... i tak:
tonacja C-dur nie posiada żadnego znaku chromatycznego przykluczowego...
kwinta w górę, to dźwięk G
tonacja G-dur ma jeden krzyżyk Fis (F z krzyżykiem)
kolejna kwinta w górę od dźwięku G to dźwięk D
tonacja D-dur ma 2 krzyżyki Fis i Cis (C z krzyżykiem) itd
Podobnie jest z tonacjami bemolowymi.
Taki jest właśnie układ guzików w akordeonie.
Dodatkowo są jeszcze dodatkowe szeregi guzików obok tych tonacji zasadniczych:
dwa pierwsze rzędy wydobywają dźwięki pojedyncze, rząd trzeci akordy durowe, czwarty akordy molowe, piąty czterodźwięki septymowe, szósty trójdźwięki zmniejszone.
Oldi - bez wsparcia teorii, mimo, że masz bardzo dobry słuch i jesteś naprawdę muzykalnie uzdolniony, będzie Ci bardzo trudno pojąć dlaczego i kiedy trzeba naciskać konkretny guzik... Piotrek słusznie napisał, że "...gitara to pikuś przy tym"...