Oldi - widzę,ze zaczynasz "łapać" o co tu chodzi... Kciuk raczej nie bierze udziału w grze, a jeśli tak, to w sporadycznych przypadkach. Pozostają więc 4 palce. Każdy palec ma swój numerek, tak jak na rysunku z
http://akordy.foks.com.pl/ Jedyna moja dodatkowa podpowiedź dotyczy palca wskazującego lewej dłoni ( Nr1 ), który używany jest do budowania akordów typu "barre". Kliknij na rysunku (niebieskie tło)
C i dalej
wersja 2. Na trzecim progu palec wskazujący kładzie się na wszystkich strunach, pozostałe tak jak na rysunku. Akord będzie taki jak w
wersji 1, tylko w "przewrocie" (pisałem o tym we wcześniejszym poście).
Kiedy nauczysz się układania palców do chwytów "barre", zobaczysz, jak łatwo ten sam chwyt stosowany na innych progach przeniesie Cię do innych tonacji
Porównaj kombinację
C - wersja 2 i
D - wersja druga. Układ palców się nie zmienia, tylko wykonywany nie na III, a na V progu ... W pierwszym przypadku mamy akord C-dur, a w drugim D-dur... Przejście z jednego progu na sąsiedni w górę, czy w dół, podwyższa, lub obniża brzmienie o 1/2 tonu. W podanym przykładzie przejście z III progu na V próg podwyższa brzmienie o cały ton.
Tak więc przykładowy chwyt "barre" w tonacji C-dur przesuwany o jeden próg wyżej daje nam kolejne brzmienia:
C, Cis,
D, Dis,
E, Eis =
F, Fis,
G, Gis,
A, Ais = B,
H,
C położone o oktawę wyżej od pierwszego.
W każdej tonacji występują 2 naturalne półtony pomiędzy 3cim a 4tym, oraz 7mym i 8smym dźwiękiem.
Naturalny półton w tonacji C-dur występuje pomiędzy E i F, oraz pomiędzy H i C. Tak więc Eis to jest to samo co F, tylko inaczej zapisane. Wyjątkiem w nazewnictwie jest H z bemolem, który obniża brzmienie o pół tonu i nie nazywa się H-es, ale B. Stąd też A z krzyżykiem (Ais) podwyższającym brzmienie o pół tonu jest identyczne jak H z bemolem.
Dla przypomnienia krzyżyk podwyższa brzmienie tonu przy którym stoi i dodaje końcówkę "is" (C z krzyżykiem Cis), bemol obniża brzmienie tonu przy którym stoi i dodaje końcówkę "es" (E z bemolem Es [nie Ees]. Wyjątek stanowi H z bemolem i nazywa się B. Kasownik przywraca dźwiękowi poprzednie brzmienie. Niestety na klawiaturze nie mam tych znaków do pokazania... (Kliknij w Google hasło "znaki chromatyczne" - tam jest wyjaśnienie wszystkich znaków stosowanych w muzyce)
Ta sama zasada dotyczy wszystkich innych kombinacji w "barre"...
Co z tego wynika? - chwyty "barre" bardzo ułatwiają grę i jednocześnie ubogacają technikę...
Pytaj dalej jak czegoś nie wiesz, chętnie podpowiem...no i chwal się jak Ci idzie...