#2990
od kwietnia 2001
Piszę to z prośbą o zastanowienie się co jeszcze byłoby potrzebne oprócz tych funkcji o których poniżej:
Jak to się mówi "w odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników" dodaję obecnie do atlasów (roślin i grzybów) możliwość tworzenia przez użytkownika prywatnej strony. Czegoś w rodzaju bardzo rozbudowanych zakładek (bookmarks).
Zapotrzebowanie ze strony użytkowników było tego rodzaju aby była jakaś możliwość zaznaczania w atlasie interesujących gatunków np. dla tworzenia inwentaryzacji różnych terenów albo by mieć listę/listy podręczne tego z czym się aktualnie pracuje (skoki do stron z potrzebnymi kluczami, trudniejszymi gatunkami itp.). Można sobie wyobrazić, że będzie to przydatne dla wszelkich osobistych list np. moje znaleziska, co mam w ogródku, co bym chciał(a) znaleźć, poszukiwane rośliny itp.
Dojrzałem do tego aby taką usługę uruchomić w atlasach. Jest teraz w fazie wczesnych testów i jak wszystko dobrze pójdzie to na dniach będzie dostępna najistotniejsza część funkcjonalności.
Założenia
* zakładki/notatki mogą dotyczyć nie tylko gatunków ale każdej strony w atlasach i poza nimi (w praktyce dowolnej strony w internecie)
* strona zakładek/notatek jest osobista/prywatna tzn. jest dostępna tylko dla danego użytkownika, jest widoczna tylko dla jej właściciela zalogowanego do atlasu
* strona osobistych zakładek/notatek jest maksymalnie wygodna w użyciu (przejrzysta, łatwo edytowalna, wszystko co potrzeba po ręką) -- w ten aspekt będzie włożone najwięcej pracy bo uważam, że jest najważniejszy
Dodawanie zakładek/notatek
* zakładki/notatki w atlasie dodaje się w możliwie wygodny sposób - na każdej stronie atlasu (bio-forum.pl też?) jest przycisk do dodania zakładki/notatki do swoich prywatnych zakładek/notatek
* obok tego przycisku jest link "mój atlas" (albo jakoś tak nazwany) do przejścia do osobistej strony z zakładkami/notatkami
Funkcje edycji i zarządzania zakładkami
* zakładka zawiera: adres strony, dowolną nazwę opisową (domyślnie jest to tytuł dodawanej strony), może do niej dodać notkę znacznej długości, może być pokazana domyślna ikonka danej strony lub tylko sam tekst (domyślnie), można wyróżnić wybrane zakładki (?3 stopnie: standardowa/niewyróżniona, wyróżniona, szczególnie wyróżniona)
* dostępne są wszystkie mniej lub bardziej oczywiste funkcje edycji (edycja poszczególnych, opisanych wyżej, atrybutów zakładki), usuwanie zakładki, sortowanie (alfabetyczne lub dowolna kolejność), przesuwanie np. przesuń w górę, w dół, przenieś do innej kategorii, klonowanie do innej kategorii
Organizacja listy. Hierarchia kategorii
* zakładki/notatki mogą być podzielone na dowolną liczbę hierarchicznych kategorii (układ drzewa)
* można przesuwać zakładki/notatki pomiędzy kategoriami, ten sam adres strony może być w więcej niż jednej zakładce/notatce tj. może w efekcie być w kilku kategoriach (ułatwia to opcja klonowania zakładki do innej kategorii) - przydatne np. gdy inwentaryzuje się wiele obiektów i dla każdego wygodnie mieć osobną listę
* kategorie mogą być wyświetlane jako rozwinięte lub dla czytelności jako zwinięte; układ rozwinięcia/zwinięcia jest pamiętany pomiędzy sesjami
* można edytować nazwę kategorii, usuwać, dodawać nowe
* każda kategorii może mieć przypisany komentarz/notkę
* każda kategoria może mieć określony styl prezentacji (sam tekst, ikonki + tekst, ikonki ...)
* kategorie można przesuwać w różne miejsca hierarchii, usuwać wraz z zawartością (tj. wraz z zakładkami i podkategoriami) lub z automatycznym przeniesieniem zawartości do kategorii nadrzędnej
#2991
od kwietnia 2001
* zakładki/notki mogą być kopiowane do innych kategorii, stają się wtedy osobną jednostką której atrybuty można zmieniać niezależnie od pierwotnej zakładki/notki tzn. może w edycji nadać jej odmienną nazwę lub dodać inne uwagi
lub
zakładki/notki mogą być powielane do innych kategorii jako obraz tej samej zakładki/notki tzn. we wszystkich lokalizacjach będą miały pokazane te same atrybuty; oznacza to, że np. zmiana treści notki będzie widoczna we wszystkich kategoriach gdzie dana zakładka/notka jest pokazywana
* po usunięciu zakładki/notki, trafi ona do kosza (nie będzie pokazana na liście) i przez pewien czas (np. miesiąc) będzie można ją jeszcze odzyskać tj. przywrócić na listę
#2992
od kwietnia 2001
* na stronie własnych zakładek/notek będzie dostępna opcja zmiany hasła dostępu do pełnej wersji atlasu (do tej pory jest ono automatycznie generowane, teraz będzie można ustawić własne)
* będą też podstawowe informacje o koncie dostępu - do kiedy jest opłacony dostęp, opcje przedłużenia, czy wpłata została już zaksięgowana itp.
#2993
od kwietnia 2001
* domyślnie lista zakładek jest widoczna tylko dla zalogowanego do pełnej wersji atlasu twórcy danej listy; jeśli będzie miał taką potrzebę, to można upubliczniać całość lub część własnych zakładek; tzn. będzie można włączyć stosowną opcję aby pod określonym adresem była widoczna dla wszystkich w internecie (innymi słowy można np. tworzyć publicznie dostępną listę gatunków grzybów lub roślin na jakimś terenie lub zestawienie posiadanych lub poszukiwanych roślin do ogrodu) itd.
#2999
od kwietnia 2001
System osobistych zakładek i notek dla pełnych wersji atlasów jest już gotowy i można używać. Bardziej zaawansowane jego funkcje będą nieco później ale to co już jest wystarcza dla wygodnego używania.
Przy okazji dodałem opcję zmiany hasła dostępu do pełnej weresji atlasów (wcześniej hasło było automatycznie generowane przez sytem dostępu i nie było opcji zmiany).