cytat:Jak już wspomniałem wcześniej na podstawie materiału z zakresu kultury ludowej, poruszanie się po lesie odpowiada formom zachowania się obowiązującym baśniowowych czy mitycznych bohaterów w zaświatach. Współczesne przejawy uczestnictwa w grzybobraniu manifestują się w całkiem podobnych formach. Podstawową cechą znaczącą jest strój (gumowe buty, znoszone odzienie i inne akcesoria), przy czym jak pisze R. Handke:
Ceremoniał wejścia w sferę grzybobrania przy użyciu stosownych akcesoriów, m.in. stroju - opisany przez Mickiewicza czy obserwowany współcześnie - operuje nader wyrazistym kodem informacyjnym podwójnie zorientowanym. Użytkowe bowiem walory okolicznościowego stroju i rynsztunku ("zawsze chodzę zbierać w ulubionej koszuli" - Kuźnica Myślniewska, kaliskie) co najwyżej współistnieją, z ich funkcją komunikacyjną. Na zewnątrz komunikują o fakcie i stopniu przynależności do wspomnianej sfery. Spełniają jednak również niebagatelną rolę informacyjną, by tak rzec, wewnętrzną, uprzytamniając, a następnie przypominając o znajdowaniu się w innej rzeczywistości, wymagającej przestrojenia na inny kod całej naszej aparatury kognitywnej.
[R. Handke, Pejzaż semiotyczny grzybobrania, "Teksty", nr. 1 (37), 1978, s. 221-222]